W tym dziale zamieszczamy ciekawe projekty anten, i konstrukcji krótkofalarskich 


Poniżej opis budowy dość prostej anteny ,,kozie rogi" według kolegi SQ7MZL


Antena wakacyjna na pasma 7 -14 – 21- 28 Mhz

Antena wykonana jest z najtańszych dostępnych materiałów a wykonanie jej nie wymaga 
posiadania specjalistycznych narzędzi i przyrządów .
Antena jest anteną rezonansową i jako dipol w układzie V posiada też własności kierunkowe.
Ze skrzynką antenową obsłuży pasmo 3.5 Mhz oraz pasma WARC.

Wykaz materiałów: 
1. wędki z włókna szklanego długość minimum 6 m szt 2
2. mufy PCV Ø 55mm szt 4
3. rura PCV Ø 50mm długość 120mm 2 szt
4. obejmy do rur hydraulicznych o średnicy pasującej 
do najgrubszych elementów wędki szt 4
5. płyta z blachy aluminiowej ≠ 4mm 400 x 200 mm
6. przewód elektryczny linka LY 2.52 mm o łącznej długości 24mb
7. przewód koncentryczny H155 0.6 mb
8. listwa łączówek kpl 1
9. Puszka na tynkowa szt 1

Wykonanie anteny należy rozpocząć od wykonania trapów. Trapy nawijamy z odciętych kawałków przewodu elektrycznego zgodnie z podanymi wymiarami. Końcówki przewodu lutujemy do końcówek lutowniczych a następnie mocujemy je do karkasów z mufy lub rury PCV. Następnie należy wykonać kondensatory z koncentryka H 155 zgodnie z podanymi wymiarami na Rys 2. Kondensatory należy wykonać bardzo starannie . Wykonane odcinki przylutować do końcówek cewek trapów pamiętając o dopasowaniu do danej częstotliwości. Kolejna czynność to przylutowanie odpowiednich odcinków przewodu do trapów według Rys 1 Następnie w płycie aluminiowej wiercimy otwory do zamocowania obejmy na wędki kąt rozwarcia wędek w granicach 90-110o . Wiercimy również otwory zamocowania obejm do masztu, rozstaw zależny od użytych obejm.
 
Montaż anteny rozpoczynamy od zamocowania wędek w płycie nośnej. Następnie nawlekamy
przewody połączone z trapami na wędki od góry zgodnie z Rys 1. 
Zabezpieczamy górny odcinek przewody przed przesunięciem taśmą izolacyjną łącząc go z wędką. 
W dolnej części ramiona anteny łączymy z gniazdem UC Trapy można pokryć koszulką termo zgrzewalną, ale to podnosi znacznie koszt całości.
Precyzyjne dostrojenie w zakresie pasma wykonujemy skracając lub wydłużając
odcinki „A” „B” „C” „D”
Strojenie rozpoczynamy od 28 Mhz czyli odcinek „A” następnie „B” itd....

Poniżej przedstawiam wykresy zrobione dla anteny umieszczonej na wysokości 3 metrów.
   

Elementy na trapy i przykładowy zestaw trapów jednego ramienia

Przykładowe wykonanie płyty nośnej



Poniżej opis klonu ,,W3DZZ,,


Zgrabna dwupasmowa drutowa antenka z trapami, sensownie skrócona pracująca w paśmie 80m i 40m. No i to co było ważne – długość anteny wynosiła 26 metrów. Co ważniejsze – sprawdzona.


Karkas do cewek zrobiony jest  z szarej rury kanalizacyjnej o średnicy 50mm, do środka wsadzona wodociągowa rurka PCV 16x2.7. Skręcenie wszystkiegi  wstępnie śrubami M5. Do obliczenia uzwojeń służy niezastąpiony Ring Core Calculator, który wytłumaczy ile zwojów należy nawinąć.

Pozostała kwestia drutu. Najjlepiej zastosować  podwójnie emaliowany drut nawojowy słusznej średnicy. 


current balun, jest to kilka zwojów porządnego teflonowego koncentryka przez dwa połączone „zębatymi” opaskami toroidy.

Obudową baluna został kolejny element hydrauliczny – Mufa kanalizacyjna 50mm z dwoma zatyczkami. Jedna z zatyczek została przykręcona do kawałka rury wodociągowej (PVC 16x2,7). W drugiej zatyczce (dolnej) umieściłem gniazdo UC1.


Część drutowa zrobiona jest z PKLki, która spisuje się znakomicie. Końce PKL zostały też zaopatrzone w oczka a miejsca lutowania zabezpieczyłem koszulkami termokurczliwymi. Podobnie przygotowane są wąsy do strojenia anteny na 40m. Właśnie – antenę stroi się najpierw na 80m przycinając końcówki (4kHz/cm) a następnie na 40 docinając „wąsy” przy trapach. (7kHz/cm).





Wymiary (ordynarnie zerżnięte z oryginalnej instrukcji) Uwaga, to są długości linki antenowej, którą należy sobie dociąć. To NIE są odległości pomiędzy np. balunem i trapem.
Odcinek A - 10,95m

Odcinek B – razem ze stroikiem na 80m - 2,9m

Stroik na 80m – uwaga to jest element odcinka B 55cm

Stroik na 40m - 40cm






Czas na podsumowanie.

Stroi się bezproblemowo na obu pasmach. Oczywiście trzeba pamiętać, że karą za skrócenie anteny jest zwężenie jej pasma, Oczywiście na 40m antena jest pełnym dipolem, więc tutaj nie ma żadnego problemu tym bardziej, że czterdziestka jest pasmem stosunkowo wąskim. Zachowanie anteny zależy (jak zwykle) od tego gdzie i jak wisi – w końcu to nie żadne cudo – tylko zwykły dipol.

Powieszona między budynkami będzie z pewnością pracowała z niższymi liskami, i da się popracować Dxowo. 

 „Jak zastąpić W3DZZ czymś lepszym”.